Theroleof the state in shaping Taiwan's cabletelevision industry
Ping-Hung, Chen

Media Asia; 2002; 29, 1; ProQuest Advanced Technologies & Aerospace Collection
pg. 37

The Role of the State in Shaping
Taiwan’s Cable Television Industry

At the outset of Taiwan’s cable television industry in the 1970s, the
Taiwanese government banned the new medium, claiming political and
national security concerns. Eventually, after more than one and a half
decades of illegal operation, the Taiwanese government was forced,
mainly by opposition parties, to enact a cable television law in July 1993
which legalized the industry.

This study presents an analysis of Taiwan’s cable industry through
an examination of the role of the government and political parties. It
shows that political and state influences by the long-ruling Kuomintang
have faded away since cable television was legalized. State power was
soon replaced by business conglomerates, which now dominate the
industry. Taiwan has become a case in which new media have effected

a decrease of the state’s power.

he advent of Taiwan’s cable television service in the

1970s brought more information and programming
choices to the Taiwanese people, who before could only
receive three government-controlled terrestrial television
networks. Atthe outset the Taiwanese government banned
the new service, claiming political and national security
concerns. However, after more than one and ahalf decades
of illegal operation, the government was forced, mainly
by opposition parties, to enact a cable television law in
July 1993 which legalized the industry.

This legislation was regarded as a media revolution in
Taiwan, as the government had previously used martial
law to suppress new media outlets. Media observers and
researchers predicted that the newly legalized cable
industry would become a strong competitor not only to the
electronic media but also to print media, bringing Taiwan
more information and programming choices.

This paper' will look at Taiwan’s political background,
the development of the political parties’ involvement in

Ping-Hung Chen is currently Associate Professor in the
Institute of Mass Communication at National Taiwan Normal
University, Taiwan.

Ping-Hunc CHEN

the cable industry, and the regulatory history of the industry
in Taiwan.

Political background

The Kuomintang (KMT, the Nationalist Party) government
had been ruling since the Nationalist government retreated
from Mainland China in 19492 The origins of the KMT
can be traced back to several political organizations
founded by Dr Sun Yat-sen. In 1894, Dr Sun formed his
first revolutionary organization, the Hsing Chung Hui
(the Society of Regenerating China), in Honolulu, Hawaii
(GIO, 1996). In 1911, Dr Sun’s followers launched a
rebellion in South China resulting in the fall of the Ch’ing
dynasty and the establishment of the Republic of China
(ROC), the first democratic republic in Asia. In January
1912, the Tong Meng Hui (the Revolutionary Alliance)—
founded by Dr Sun in Tokyo in 1905—organized a
provisional parliament in Nanking and elected Dr Sun to
the presidency of the ROC which was founded at the same
time. In August, the Tong Meng Hui merged with other
groups to form the Kuomintang. In 1949, when the KMT
led by Chiang was defeated by the Chinese Communist
Party (CCP) led by Mao Tse-Tong during an arduous civil
war, the ROC government, the then-ruling KMT, and the

37

Reproduced with permission of the copyright owner. Further reproduction prohibited without permission.



MEDIA ASIA, VOL 29 NO 1, 2002

Nationalist military fled to Taiwan (For details of the
history of the ROC and the KMT, see Copper, 1996). In
Taiwan, Dr Sun remains respected as the founding father
of the country. Inspired by Dr Sun’s teachings, the new
government of the Republic of China on Taiwan regained
autonomy and organized its own political and economic
institutions (Gold, 1986).

To establish an ideal social framework for modern
China, Dr Sun created national socialism—a programme
which combined his ideas with those of the German
government under Bismarck and with those of the post-
Meiji Reformation government of Japan (Shang, 1992).
The programme featured state intervention in the economy,
government monopolies in public utilities and special
sectors of the economy, the provision of social welfare
programmes, followed by the collateral development of
education facilities and a mass communications and
transportation infrastructure (Feng, 1992: 6). Over the
past several decades, while Taiwan’s economic
development has been widely admired, views on its
political system have been much more controversial due
to decades of one-party rule (Sutter, 1988). Even though
Taiwan lifted martial law in 1987, allowing people to
organize political parties and leading to their proliferation,
the KMT remained the actual ruling political force.

The intrusion of political parties into
Taiwan’s cable industry

As Owers, Carveth and Alexander (1993) stress, the
overall nature of a country’s political organization is
clearly a fundamental factor in the determination of the
media industries and business practices of media firms
(pp. 3-46). In Taiwan, the history of journalism has
shown the close links between the media and the KMT
regime (Chen, 1998). James A. Robinson (1996), a long-
time observer of Taiwan’s elections and political
development, described the new industry as ‘political
cable’ (pp. 30-31). The emergence of ‘political cable’ in
Taiwan was the result of retaliation for the decades-long
monopoly of electronic media by the ruling KMT. Since
the 1990s, a large number of then illegal cable television
systems have been financially or politically sponsored by
political figures, particularly the members of the largest
opposition party, the Democratic Progressive Party (the
DPP?), who sought media outlets to promote theirelection
manifestos. Whilst the KMT and the New Party (the NP),
the third largest political party in Taiwan, eventually
realized the value of cable television for their own political
purposes, the DPP founders had got there first (Robinson,
1996: 30-31).

In Taiwan, the political interest in cable television is
not surprising since politicians have discovered that cable
television can be used as a powerful vehicle to promote
their goals. This argument is definitely true for DPP
politicians because their campaigns have been materially
aided by cable television operators, while the KMT still
controls all three terrestrial television stations and the
main radio stations (Liu, 1993:32-37). More importantly,
the partnership between cable television operators and

38

politicians is mutually beneficial. By joining the cable
television industry, politicians may extend their local
connections and political power, especially in regard to
elections. For cable television operators, politicians can
perform as influential representatives and lobbyists for
their business goals (Tsao, 1996).

A survey, conducted by a Taiwanese newspaper at the
end of 1994 revealed that 45 politicians, most of them
DPP members, were connected to or operated roughly 39
cable television systems (Economic Daily, 29 November
1994). Another report in March 1997 showed that more
than 30 politicians had invested in or were connected to
one or more cable television systems (Tsao, 1997). In
fact, all three of Taiwan’s major political parties currently
have allies among cable television systems. However, as
of mid-1997, only the KMT had a direct financial stake in
cable systems through its subsidiary Po-Hsin Multimedia.
The ownership associated with the NP and the DPP was
already well dispersed. and both parties were conservative
about direct investments by political parties in the cable
industry (Baum, 1993: 74-75, 78).

The ruling Kuomintang

The ruling KMT is considered the most accomplished
political party in terms of making money in the world
(Peng, 1996: 56-59), and the richest ruling party in the
non-communist world. Economists in National Taiwan
University estimated the 1991 book value of the KMT’s
assets in its registered corporations at US$15.38 billion
(NTS$500 billion)* (Baum, 1994: 62-65). In a survey
ranking sales, assets and net worth in 1994, the KMT was
the top sixth business conglomerate, with yearly sales of
US$1.54 billion (NT$50 billion), assets of US$10.92
billion (NT$355 billion), and a net worth of US$2.98
billion (NT$97 billion) (Excellence, 1995: 57).

Filled with a persistent ambition to compete with the
DPP in cable television, in which the DPP had already
grabbed a significant share of the market, the KMT
founded a subsidiary, Po-Hsin Multimedia, in 1993 with
a strong backing of entrepreneurs linked to the KMT.
Although Po-Hsin had sufficient capital (US$123 million,
or NT$4 billion) to increase its market share, intensive
competition in the cable industry delayed its mergers and
acquisitions of existing cable systems. More crucially, the
KMT had anotorious track record of controlling electronic
media for propaganda purposes. Most cable operators
worried about this being the intent of its investment,
which inhibited Po-Hsin from expanding in the industry.

Po-Hsin owned or distributed five cable channels,
including one information/news channel, one Japanese
drama channel, one general entertainment channel, one
financial channel, and the Disney Channel in 1995, none
of which were profitable for the company. Take its
information/news channel as an example; it lost an average
of US$615,000 (NT$20 million) per month in 1996 (Chu,
1997: 11). After accumulated losses of more than US$12.3
million (NT$400 million) within its first two years of
operation, Po-Hsin shutdown its information/news channel
and discontinued its distribution contract with the Disney

Reproduced with permission of the copyright owner. Further reproduction prohibited without permission.



THE ROLE OF THE STATE IN SHAPING TAIWAN'S CABLE TELEVISION INDUSTRY

Channel. Currently, with only one Japanese drama channel
in hand, Po-Hsin’s major business is to uplink television
signals for cable channel operators. A market analyst
states that Po-Hsin has lost its dominant role in the cable
television industry (Cho, 1997: 39—41). In addition to its
ineffectual effort at cable channel operations, Po-Hsin
invests in nine cable television systems with approximately
280,000 subscribers island-wide. However, Po-Hsin
merely owns an insignificant share of its systems, ranging
from 1.5 per cent to 12 per cent, with total capital of
US$6.9 million (NT$225 million) (Po-Hsin, 1997). In
fact, cable television is not a profitable business for the
KMT.

The largest opposition party, the DPP

The DPP was established by some Tang-Wai (meaning
‘party outsiders’ of the KMT) activists in September
1986, one year before martial law was lifted (Sutter,
1988). Even though Taiwan lifted martial law in July
1987, and followed by removing restrictions on the print
media, government control over electronic media
continued. For years, opposition political figures have
complained of bias in news reporting by the three
government-dominated terrestrial television stations, and
fought for fair coverage of their activities. Until the
1990s, numerous small size, limited-audience cable
television systems have been set up, several of them by
politicians from the DPP (Robinson, 1996: 30-31). The
first pro-DPP democratic cable television operation,
Chung-Ho Cable System, was founded in February 1990
(Tsang, 1991: 166-168). Considering that the KMT
controls all three terrestrial TV and most radio stations in
Taiwan, the DPP regarded cable television as a means to
promulgate its platform and ideology, to help lay the
framework to seize political power, and eventually, to
overthrow the ruling KMT (Shang, 1992).

In October 1990, the DPP announced the formation of
the Taiwan Democratic Cable Television Association in
Taipei, with its chairman as the director (Shang, 1992).
This was a group of around 50 cable systems that broadcast
speeches and current affairs programming favourable to
the DPP (Baum, 1993: 74-75, 78). In return, the DPP
protected the member systems of the association from the
government’s crackdown and led them in seeking
legalization. In fact, many existing systems sought the
protection of DPP politicians by supporting their political
stances at that time (Liu, 1993: 32-37).

According to the Economic Daily, more than 20
politicians from the DPP had investments in the operation
of 35 pro-DPP cable television systems in 1994
(Economic Daily, 29 November 1994). In fact, the DPP
opposed the ownership of any business by political
parties. Thus, even though its party members owned
cable systems, the DPP itself, unlike the KMT, does not
have a direct financial stake in any cable television
system. Mao-Chou Lai, board member of nine pro-DPP
cable systems, and general manager of Taichung Cable
Television Company, echoed the DPP’s stance that
political parties should not invest in or operate any cable

television systems following cable legalization. He also
commented that since cable television has been legalized,
it has become a regular enterprise rather than an illegal
business with a need to be safeguarded by a political
party or single politician. In fact, politicians have had a
lesser influence on the cable industry than before; instead,
shareholders’ interests in terms of making money have
become the priority (Lai, 1997).

The regulatory process over Taiwan’s
cable industry

The impact of the government, including all formal and
informal techniques and processes by which the
government exerts its influence, come from many
sources—legislation, regulation, licensing, judicial rulings,
and official threats and pressure (Rivers, 1975: 217-236).
When the Temporary Provisions (The Temporary
Provisions were appended to the constitution in 1948
giving the ROC president extra-constitutional powers
such as curbing political and press freedoms that might
support the Communist cause) of 1948 were abolished in
1991, the Taiwanese people expanded their search for a
more diverse and richer media environment. Benefiting
from political liberalization and consistent economic
growth beginning in the late 1980s, the legalization of
cable television became a very important issue for the
Taiwanese. In fact, the legalization of cable television
was seen to hold several advantages for the KMT State.
First, the impact of cable television was not expected to be
as powerful as that of terrestrial television since cable
services are regional and must be paid for by subscribers.
Second, the initial government decision to set up cable
television was that the cable hardware system should be
state owned, allowing the KMT State to physically control
all the cable services. Third, it was expected to take away
some pressure from the opposition agitating for the
government to open up more frequencies for radio and
television stations. Finally, the government saw itas a way
to protect its national language policy from demands for
more TV programming in dialects (Chang, 1991). In sum,
the KMT State determined to legalize cable television
under the condition that the government would be able to
control the medium (Shang, 1992).

The Taiwanese government did not acknowledge the
importance of legalizing cable television until 1982, when
the Government Information Office (GIO), Taiwan’s
regulatory institution on media, invited seven experts in
mass communications to make recommendations on the
future development of Taiwanese electronic media (Wu,
1990: 42-47). After four meetings, the group concluded
that cable television was viewed as the best way to
develop television communications. In August 1983, the
Executive Yuan (the State Department of Taiwan) decided
to form acommittee, the Cable Television System Working
Group, to conduct research and evaluate the potential
impact of establishing cable television systems in Taiwan.

Nevertheless, a series of reports and positive research
was not enough to actually motivate the government to
legalize and regulate Taiwan’s illegal cable television

39

Reproduced with permission of the copyright owner. Further reproduction prohibited without permission.




MEDIA ASIA, VOL 29 NO 1, 2002

operation at that time. The unwillingness or delay in
regulating the cable industry resulted from various
concerns. First of all, the opposition DPP came to operate
more and more cable systems around the island and
increased their access to the electronic media for both
commercial and political purposes. Second, top
government officials were worried that the legalization of
cable television would lessen governmental control over
the electronic media and fuel the anti-KMT opposition
(Chang, 1991). In other words, by keeping cable television
illegal, the government could impose crackdowns
whenever it deemed necessary. Third, due to national
security concerns, the Taiwanese government was rather
conservative toward innovations, especially innovation
involving communication technologies (Chu, 1994). And
last, the vacuum of Taiwanese political leadership in the
late 1980s, before and after the end of martial law,
rendered policy makers unable to keep up with
businessmen’s needs, resulting in many types of illegal
practices confronting outmoded regulations and paralyzing
enforcement agencies (Mark, 1992).

In 1985, the GIO initiated a study to evaluate the
feasibility of developing a legal cable television system.
Two years later, the study concluded that the most suitable
cable television system was an information-oriented,
‘government-designed and privately-owned’ cable system
(Government Information Office, 1991). In accordance
with the requirement of its final report, the Executive
Yuan established the Cable Television Study Committee.
In April 1989, the Committee suggested that the
government take active stepstodevelop acable television
system. One month later, the Executive Yuan approved
the recommendation, assigning the GIO to bear the
responsibility for drawing up the cable television law. In
December 1989, the Cable Television Special Task Force
formed by the GIO presented a proposal for developing a
cable television system to the Executive Yuan (GIO,
1992).

In 1990, the Executive Yuan finally authorized the
GIOtosetup the Cable Television System Commission to
draft the Cable Television Law. After a series of meetings
and public hearings, the cable law was drafted by the
Commission, with the hope of keeping illegal cable
television under the government’s control. The Executive
Yuan ultimately passed the Cable Television Law (draft)
after eleven meetings, and sent it for review to the
Legislative Yuan (the Congress of Taiwan) in January
1992 (World Journal, 30 January 1992).

During the review period for the draft cable law, one of
the most controversial articles added by the legislature
was the ban on political party ownership of cable systems,
which was backed by opposition parties but disapproved
of by the KMT (Baum, 1993: 61). Before the article was
added to the draft cable law, the KMT had already set up
Po-Hsin Multimedia in order to be ready to take a share of
the cable market upon the enactment of the cable law.
Thus, the KMT strongly objected to the prohibition and
urged its lawmakers to turn down this article. As a result,
although opposition political parties firmly supported the
ban, the Legislative Yuan, controlled by the majority

40

KMT, rejected the article and allowed political parties to
finance cable systems.

Another controversial provision favoured by the KMT
involved the debate on how many systems should be
allowed to operate in each cable franchise area. Originally,
the Executive Yuan proposed the one-district one-system
rule; yet, critics charged that this idea would result in a
monopoly of the cable market by business conglomerates
or influential political parties (Liu, 1993: 32-37). More
importantly, for various political and economic reasons,
almost every legislator was against the idea (Peng, 1994:
97-110). In fact, by promoting the idea of multiple
systems in one franchise area, opposition political parties
wished to break the possible monopoly of the cable
market by the ruling KMT (United Daily News, 2 July
1993). Additionally, various lobbying groups, especially
the underground cable operators, effectively advocated
the multiple systems with the hope of participating in the
legalized cable market (Liu, 1993: 32-37). In the end, the
KMT failed to pass the monopoly article, and it was
revised to allow up to five system operators in each
franchise area. In July 1993, more than a decade after the
first official proposal suggesting the legalization of cable
television, the Legislative Yuan passed the Cable
Television Law, finally furnishing the legal foundation
for island-wide cable television operations.

The Cablc Television Law includes nine chapters and
71 articles. Article One emphasizes that the Law is enacted
to promote the sound development of the cable television
industry, to safeguard the audio-visual rights and interests
of the public, and to promote the wellbeing of society.
Compared with Article One of the Broadcasting and
Television Law, it relies less on interference from the
government and imposes less obligation for national
welfare. Cable television has diversified Taiwan’s
electronic media industry; however, the argument about
whether Taiwan’s electronic media will soon have the
same sort of pluralism that characterizes its print media
needs further examination.

Concluding remarks

Among the determinants that have affected the
development of Taiwan’s cable industry, the role of the
KMT State has been regarded as a crucial one, even
thoughitsrole has regularly changed according to various
internal and external forces. During the 38 years of
martial law, the government prohibited individuals from
publishing newspapers or applying for broadcast
frequencies for radio and TV stations. Since then, strict
control over the mass media by the government, or more
precisely, by the ruling KMT, was not relaxed until
political and media reforms were continuously advocated
by the opposition DPP from the late 1980s.

After martial law was lifted in 1987, the government
gradually compromised, allowing legalized cable
television under the condition that the government would
continue to influence the medium (Shang, 1992). As this
paper has shown, however, the government has lost its
power over the industry since it legalized cable television

Reproduced with permission of the copyright owner. Further reproduction prohibited without permission.



THE ROLE OF THE STATE IN SHAPING TAIWAN'S CABLE TELEVISION INDUSTRY

in 1993. As Chong-Jan Hong, the then-Director of the
Department of Radio & Television Affairs of the GIO,
stresses, the government now is to assist and guide,
instead of prohibiting and punishing, the cable industry
(Hong, 1997). Braman (1995) notes that the decrease or
increase in state power caused by the use of new com-
munication technologies varies from country to country.
Taiwan may be a case in which new media have caused a
decrease of the state’s power.

Similar to the government, the ruling KMT failed in its
effort to control the cable industry following legalization
because the DPP and its political officials had earlier
extended their political power throughout the industry.
Although the KMT established its own subsidiary in an
attempt to control the industry, its share was not significant
and its role has faded.

Notes

1. This article is a revised version of a paper originally
presented to the International Communication Association
(ICA) convention in San Francisco, May 1999.

2. The KMT lost the presidential election in 2000 and has
become the opposition party of Taiwan since then. In total,
the KMT has ruled Taiwan for more than 50 years.

3.  The DPP won the presidential election in 2000 and has
become the ruling party of Taiwan since then.

4.  Although the exchange rate between US dollars and New
Taiwan (NT) dollars varies from time to time, the exchange
rate throughout my study remains at US$1=NT$32.5.

References

Baum, J. (1993, July 29). ‘We Interrupt This Broadcast’, Far
Eastern Economic Review 156(30), 61.

— (1993, October 7). ‘Untangling the Wires’, Far Eastern
Economic Review 156(40), 74-75, 78.

— (1994, August 11). ‘The Money Machine’, Far Eastern
Economic Review, pp. 62-65.

Braman, S. (1995, Autumn). ‘Horizons of the State: Information
Policy and Power’, Journal of Communication 45(4),
4-24.

Chang, C. J. (1991). Society, State, and Electronic Media
Policy: The Introduction of Cable to Taiwan. Ann Arbor
(MI): University Microfilms International.

Chen, S. Y. (1998). ‘State, Media and Democracy in Taiwan’,
Media, Culture & Society 20(1), 11-29.

Cho, K. 1. (1997, February). ‘KMT’s Po-Hsin Lost NT$400
Million’ (in Chinese), Business Weekly 483, pp. 39-41.

Chu, L. (1997, February 20). ‘KMT-owned Cable Station
Closing’, China Post, p. 11. Taipei (Taiwan).

Chu, P. L. (1994). The Impact of STAR TV in Taiwan: Can
Cultural Imperialism Explain It? East Lansing (MI):
Master’s Thesis of Michigan State University.

Copper, J. F. (1996). Taiwan: Nation-State or Province? (2nd
Ed.). Boulder (CO): Westview Press, Inc.

Economic Daily (1994, November 29). ‘Cable Television: The
Newfound Love of Politicians’, Economic Daily. Taipei
(Taiwan).

Excellence (1995, October). Taiwan’s Top 150 Business
Conglomerates’ (in Chinese), 134, pp. 57.

Feng, T. Y. (1906. May 1). "A Revised Min-Sheng Chu-I and
the Future of China’s Political Revolution’, Min Pao 6,
4. Cited from H. F. Shang (1992). The History of Cable
Television in Taiwan, p. 6. Fresno (CA): Master’s thesis
of California State University at Fresno.

Gold, T. B. (1986). State and Society in the Taiwan Miracle.
New York: M. E. Sharpe, Inc.

GIO (1991). The Explanations for the Crackdown on the lllegal
Fourth Channel (in Chinese). Taipei (Taiwan):
Government Information Office.

— (1992). The Explanations of the Plan to Develop Cable
Television (in Chinese). Taipei (Taiwan): Government
Information Office.

— (1996). The Republic of China Yearbook 1996. Taipei
(Taiwan): Government Information Oftice.

Hong, Chong-Jan (1997, July 22). Director, Department of
Radio & Television Affairs, Government Information
Office, Taiwan. Personal interview.

Lai, Mao-Chou (1997, August 2). General Manager, Taichung
Cable Television Company, Taichung City, Taiwan.
Personal interview.

Liu, P. (1993, November). ‘Cable TV Goes Legit’, Free China
Review 43(11), 32-37.

Mark, J. (1992, July 12). ‘Taiwan Seeks to Impose Regulation
on Its Many [llegal Cable Channels’, Wall Street Journal,
p. B3A.

Owers,J.,R. Carveth,and A. Alexander(1993). ‘An Introduction
to Media Economic Theory and Practice’, in A. Alexander,
J. Owers, and R. Carveth (1993). Media Economics:
Theory and Practice, pp. 3—46. Hillside (NJ): Lowrence
Erlbaum Association, Inc.

Peng, B. (1994). "The Regulation of New Media in Taiwan’,
Asian Journal of Communication 4(2), 97-110.

Peng, H. C. (1996, May 27). ‘KMT’s Three Companies Earned
NT$7.8 Billion Last Year’ (in Chinese), Business Weeklv
444, 56-59.

Po-Hsin Multimedia (1997). The Business Report of Po-Hsin
Multimedia (in Chinese). Taipei (Taiwan): Unpublished
report.

Rivers, W. L., S. Miller and O. Gandy (1975). ‘Government &
the Media’, in Chaffee, S. H. (ed.) Political
Communication: Issues and Strategies for Research, pp.
217-36. Beverly Hills (CA): SAGE Publications.

Robinson, J. A. (1996, February). ‘Cable Campaigning’, Free
China Review 46(2). 30-31.

Shang, H. F. (1992). The History of Cable Television in
Taiwan. Fresno (CA): Master’s thesis of California State
University at Fresno.

Sutter, R. G. (1988). Taiwan: Entering the 21st Century. New
York: University Press of America.

Tsang, Y. C. (1991, February). ‘The Revenge of DPP TV’ (in
Chinese), Wealth Magazine, pp. 166-68.

Tsao,J. Y. (1996, April 5). ‘Politicians Joining Cable Television
Are Not Necessarily for Entertainment Purpose’, China
Times. Taipei (Taiwan).

___ (1997, March 30). ‘More Than 30 Politicians Are
Investing In Cable Television’, China Times. Taipei
(Taiwan).

United Daily News (1993, July 2). Taipei (Taiwan).

World Journal (1992, January 30). New York City.

Wu, H. F. (1990). ‘Dishing Up Variety’, Free China Review
40(8), 42-47.

41

Reproduced with permission of the copyright owner. Further reproduction prohibited without permission.




